fredag 31. juli 2015

Fra arkivet.


Jeg har naturlig nok hatt uendelig mange samtaler med åtteåringen, og jeg skulle ønske jeg hadde skrevet ned omtrent alt. Det går jo ikke, men her er noen av mine favoritter fra hun var fire til seks år.

FIRE ÅR

T: Kan vi klippe av alt håret mitt?
M: Alt håret?
T: Ja. Da blir jeg en gutt.
M: Vil du være en gutt?
T: Ja.
M: Hvorfor det, da?
T: For det er så GØY.
M: Hva skal du gjøre hvis du blir en gutt, da?
T: Slappe av.
M: Bare slappe av?
T: Ja.

T: Jeg har sett en jente som har blitt som et brød.
M: En jente som har blitt som et brød?
T: Ja!
M: Hvordan ble hun som et brød?
T: Hun bare gjorde sånn.
M: Satt helt stille?
T: Ja, hehe. Og så kunne vi skjære henne opp.
M: Jaha?
T: Ja, som en brødskive. Har du brødskive?
M: Ja.
T: Hvilken brødskive, da? Loff?
M: Nei, grovbrød.
T: Åja, det er henne!

T: Jeg har TO bestemor.
M: Og hva heter de?
T: De heter Bernt.
M: Åja. Heter de Bernt begge to?
T: De heter Bernt og Erling!

T: Hallo.
M: Går det bra?
T: Nei, det går ikke så bra, men litt fint.
M: Hva er det som ikke går bra, da?
T: Det er det at jeg har et problem.
M: Åja? Og hva er problemet?
T: Det er det at... at... jeg vil dra til en sånn... en sånn... annen BY!
M: Javel! Og hva heter den byen?
T: Den heter..... Lita.
M: Åja. Ligger den i Norge?
T: Nei, den ligger på fredag.

FEM ÅR

T: Mamma, er det lov å gjøre sånn her i barnehagen?
M: Du vet bedre enn meg hva som er lov i barnehagen.
T: Jo, det er lov å gjøre sånn.
M: Ok.
T: Ja, hvis man er ute er det lov.
M: Javel.
T: Hvis ingen ser, da.

T: Mormor!
Mormor: Ja?
T: Mormor!
Mormor: Jaaa?
T: MORMOR!
Mormor: Ja, hva er det?
T: Julenissen er død! Kom, mormor!

T: Vet du hva pingo betyr?
M: Nei?
T: Det betyr det samme som omniku.
M: Og hva betyr det?
T: Ingenting.

T: Ikke ta snoren til hunden sånn!
M: Jeg har ikke gjort noe.
T: Har du ikke? Ikke jeg heller. Hvem har gjort det da?
M: Kanskje Gilbert?
T: Nei, det var ikke Gilbert. Kanskje det var de som er inni deg?`
M: Har jeg noen inni meg?
T: Ja.
M: Hvem da?
T: Kona.
M: Kona er inni meg?
T: Ja. Vi har venner inni oss alle sammen.
M: Har vi? Så fint, da er vi aldri alene.
T: Jo, vi er alene utenfor oss. 
M: Åja.
T: Men inni oss er vi ikke alene.

T: Åååh, jeg blir så lei av Eline, altså!
M: Eline?
T: Ja, Eline som bor i speilet.
M: Speilbildet ditt?
T: Ja, nå må jeg løpe og rope det til henne!

T: Mamma! Ikke syng!
M: Jamen, du lar meg ikke høre på radio, og jeg må holde meg våken! Tenk om jeg sovner, da.
T: Da må bilen kjøre alene.
M: Ja, og det kommer ikke til å gå så bra. Den kommer til å kjøre av veien.
T: Ja, da må vi få ny bil.
M: Eller kanskje vi dør.
T: Da må vi til doktoren.
M: Hjelper ikke med doktor når man er død.
T: Bestemoren min døde. Hjertet sluttet å slå, og da kom doktoren og tok skinner på armene og på bena, og så tok de ut hjertet og fikset det, og så var hun ikke død lenger.
M: Jøss.
T: Og så fikk hun ny bil.
M: Haha.
T: Ikke tull!

M: Kan du være så snill å ta på deg pysjen nå?
T: Åkæi!
M: Takk skal du ha.
T: DET HAR INGEN ÅRSAK!

T: Hvorfor er det ikke noe lyd her?
M: Fordi vi ikke har på noe som lager lyd.
T: Så skru på, da.
M: Hva slags lyd vil du ha?
T: Jeg vil ha sånn guttelyd.
M: Guttelyd? Hva er det?
T: Sånn som morfar har.
M: Hva slags lyd er det?
T: Sånn som stemmen til morfar.
M: Savner du morfar?
T: Ja.

M: Kan du gå og ta på deg pysjen din nå, vær så snill?
T: Åkæi, det har ingen som helst årsak!

T: Kan jeg få kinder-egg?
M: Nei, det er ikke godteridag i dag.
T: ....
M: Ble du lei deg, nå?
T: Bare inni meg.

M: Se, han gutten der er forelska i hun jenta, men hun er forelska i en annen en.
T: Ja.
M: Litt trist når det skjer.
T: Ja.
M: Tenk om Markus hadde blitt forelska i noen andre, ville ikke du blitt lei deg da?
T: Jo. Men da måtte jeg ha blitt forelska i mormor i stedet.

T: Jeg har bytta navn.
M: Åja?
T: Jeg heter BERG.
M: Bare Berg?
T: Jepp! Bare Berg!

M: Vil du ha pannekake?
T: Jaaa. Takk for at du spurte så pent.
M: Bare hyggelig, du!

T: Mormor, tenk at vi alle sammen har vært et egg.
M: Ja, tenk på det.
T: ....
M: ....
T: Tenk om alle vennene mine var høner.

T: Jeg er åtte år.
M: Nei, du er fem år.
T: Samma det, vel!

T: MAMMA, VET DU HVORFOR JEG HAR SÅNN ROPESTEMME?
M: Nei?
T: FORDI JEG ER SINNA!
M: Hvorfor det?
T: JEG VET IKKEEEEEE!

Dora: Hva vil DU bli når du blir stor?
T: Mmmmm..... Vaktmester!

M: Tomas og Kristine er forskjellige, for når Tomas blir stor skal han bli pappa, og når Kristine blir stor skal hun bli mamma.
T: Lurer på om jeg skal bli morfar, jeg.

T: Nå kom sola. Kanskje det har blitt morgen allerede.
M: Men vi har jo ikke sovet ennå!
T: Nei, men tiden går, vet du. Tiden går.

T : Kommer morfar på besøk?
M: Ja.
T: Denne pinnen skal morfar få.
M: Ok.
T: Kanskje han skal forske på pinner.

T: Vet du hva katten skal få av meg til jul?
M: Nei?
T: En hundedrakt!

T: Å, jeg husker at jeg dansa med Robin, det var så gøy!
M: Var det?
T: Ja. Men det ble litt slåing, da. Men det gikk fint.

T: Jeg slutter!
M: Javel? Med hva da?
T: Kan ikke si det!

T: Hvis du skal si noe, må du si "en to tre, nå kommer en beskjed". 
M: Ok. En to tre, nå kommer en beskjed. Det er sengetid.
T: En to tre, nå kommer et brøl: AAAAAAAAAAAAA!

T: Mamma, se!
M: Hva da?
T: Jeg vasker katten med gulvet!

Blåfjell: Nå er det bare 12 dager til jul Turte. Gleder du deg ikke til å se julenatthimmelen?
T: Åh, julenatthimmelen! Kanskje det er den man må helle ut for å få julevær.
M: Ja, kanskje det.
T: Det tror jeg.

T: Jeg har sett bilde av pappa da han var ung.
MM: Åja, lignet han på seg selv?
T: Nei, han ligner mer nå.

M: Blæ.
T: Hva er det?
M: Jeg har litt vondt i magen.
T: Men er du lykkelig?

T: Mamma, tror du at vi blir engler i himmelen eller planter når vi dør?
M: Jeg tror vi blir jord.
T: Jeg tror vi blir engler. Eller, jeg tror vi lever videre, at vi blir planter.
M: Det er jo det jeg tror også, på en måte, vi blir jord og så vokser det planter opp.
T: Ja.
M: Men tror ikke du at vi blir engler i himmelen, da?
T: Jo, jeg tror det. Eller planter.
M: Åja.
T: Eller, jeg tror jenter blir engler og gutter blir planter.
M: Ok.
T: Du og jeg blir engler, pappa blir en plante.
M: Ok.
T: Og mormor blir en engel. Og morfar blir en plante.

MF: Kanskje du skal bli lege?
T: Nei. Jeg skal bli en vanlig dame.

SEKS ÅR

T: Hvor mange er uendelig?
M: Det er uten ende, det tar aldri slutt.
T: Men uendelig pluss hundre, da?
M: Det tar aldri slutt, så om man plusser på hundre, spiller det ingen rolle. Det er endeløst, større enn man kan tenke seg.
T: Hva med uendelig pluss ni?

T: Synes du Ole Brumm er kul?
M: Ja.
T: Det synes ikke jeg heller.

T: Hvem trenger førstehjelp?! Hvem trenger førstehjelp?!
M: Jeg!
T: Hva har skjedd, da?
M: Det er tåa, jeg tror jeg har brukket den.
T: Ok. Sånn.
M: Takk for det.
T: Hvem trenger andrehjelp?! Hvem trenger andrehjelp?!
M: Jeg!
T: Hva er det, da?
M: Jeg har et brannsår på den andre foten.
T: Ok. Sånn.
M: Tusen takk.
T: Hvem trenger tredjehjelp?! Hvem trenger tredjehjelp?!
M: Jeg!
T: Hva er det, da?
M: Jeg har så vondt under armen.
T: Ok, sånn da.
M: Takk. Nå tror jeg faktisk jeg er frisk.

T: Jeg kan ikke gifte meg med Robin.
M: Å, hvorfor det?
T: Fordi han vil ikke.
M: Ånei.
T: Og han sa at hvis jeg sa at jeg elsker deg eller noe sånt én gang til, så kom han til å banke meg opp.

M: Du er den morsomste jeg vet om.
T: Og du er den jeg hater mest!
M: Ironi?
T: Ja.

T: Hva skal vi ha til middag?
M: Kjøttboller og pastaskruer.
T: Jaaa, kjøttboller, nam!
M: Det er bra at du er så positiv!
T: Nei.

T: Har du sett i notatboka mi?
M: Nei, jeg har ikke sett.
T: Du virker litt uskyldig?

Hilsen Marit

1 kommentar:

  1. Hahaha! Du gode min, dette var ultrabra! Eg lo høgt, det var ordentleg kjekt å lese. Grattis med ei så ordhitten dotter.

    Helsing Marie.

    SvarSlett