fredag 4. juli 2014

Nord vs. sør

Hei!

Jeg har noe jeg trenger å dele med noen kyndige rådgivere. Jeg begynner å tenke på å flytte nordover for noen år, til Troms eller Nordland. Bli nordlending rett og slett. Jeg er usikker på om det er en drøm eller en flukt. Jeg har tidligere bodd noen år i nord, men er født søring. Jeg bor sørpå i dag.
 -Anonym

Hei Anonym.

Dette er en høyst uvanlig problemstilling. Alle andre enn deg, både de som drømmer og flykter, gjør det til Oslo, og en høytidelig undersøkelse viser at over 50% av dem angrer bare litt på det. Det finnes ingen tall for omvendt, men kanskje du kan bidra med dine erfaringer etter hvert?

Det viktigste her, er å innse at drøm og flukt er akkurat det samme, så kall det det du syns høres finest ut.
Det er sikkert mange ting som er bra med å være nordlending, men som søring bør du være forberedt på en del skyllebøtter fordi de tror det er vi sørpå som bestemmer over været via værmeldinga, og at vi ler hver gang det regner/snør/er sykloner.
Ryktene skal også ha det til at de banner mye nordpå, men hvis du er fra et fylke som Oppland eller Østfold, vil det neppe være overveldende.

Lurt av deg å ta kontakt med akkurat oss når du trenger kyndige rådgivere. Du er åpenbart en menneskekjenner, og det lover godt for deg uansett hvor du måtte velge å bosette deg.


Hilsen Mari og Marit

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar