mandag 8. september 2014

Undertøyskrise



For to dager siden var jeg på vei til jobb, og jeg hadde bare kommet meg noen hundre meter ned i veien før bilen min plutselig stoppet. Jeg gikk hjem for å få hjelp av min mann, som var hjemme. Han var på soverommet, og da jeg kom inn døren så jeg noe jeg aldri trodde jeg ville se. Han stod foran soveromsspeilet iført mitt undertøy, mine høyhælte sko og min sminke.

Jeg er 32 år gammel, min mann er 34. Vi har vært gift i tolv år. Da jeg konfronterte ham så unnskyldte han seg først med at han ikke hadde noe rent undertøy igjen. Men da jeg spurte om sminken, så knakk han sammen og innrømmet at han hadde brukt undertøyet mitt de siste seks månedene. Jeg ba ham stoppe og truet med å gå fra ham. Han mistet jobben og fikk en sluttpakke for seks måneder siden og sier at han føler seg både deprimert og verdiløs siden det. Jeg er veldig glad i ham, men siden jeg ga ham ultimatiet så føler jeg at han har blitt mer og mer fjern, og jeg kommer ikke igjennom til ham. Kan dere hjelpe?

Ingerid, Lillehammer

Hei Ingerid,

Man kan gjøre (eller la være å gjøre) mange dumme ting når man er deprimert, men det å låne andres undertøy er å tråkke over streken. Spørsmålet er om det er utilgivelig, og det må du nesten gå i deg selv for å svare på. Han burde iallfall gi deg et klart svar på ultimatumet ditt. Du må imidlertid huske at det å ta valg kan være veldig vanskelig når man er deprimert, så kanskje du må hjelpe ham litt på vei, selv om vi skjønner at det kan være sårende om han ikke resolutt svarer «jeg slutter!». En mulig løsning er å budsjettere slik at han kan kjøpe seg litt undertøy og et par høyhælte sko som bare er hans. Vi skjønner at dere har litt dårlig råd nå, men kanskje dere er villige til å droppe rømme til fredagstacoen for å redde forholdet?

Håper det ordner seg!


Hilsen Mari og Marit

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar